“Natuurlijk wordt er op meerdere plaatsen Pilates gegeven. Van doorslaggevend belang is echter de kwaliteit, kennis en de passie van de docente. Daarin is Inna ongeëvenaard en dat bindt mij onvoorwaardelijk aan haar Pilates studio. Dus ik zeg: doen! Ik ben en blijf in ieder geval verk(n)ocht..”

Wat is Pilates?

Pilates is een mind – body bewegingsvorm en gebaseerd op de bewegingsleer van Joseph Pilates. Deze Duits-Amerikaanse uitvinder en pioneer ontwikkelde deze bewegingsleer in het begin van de 20e eeuw. De bewegingsvorm is helemaal gericht op het stretchen, versterken en het balanceren van je lichaam in combinatie met een juiste en bewuste ademhaling.

Gedurende de Pilates lessen en Personal training sessies voer je diverse oefeningen uit op de mat of de apparaten. Daarbij staan de 6 principes van Joseph Pilates centraal:

1.       Concentratie
2.       Centreren
3.       Controle
4.       Precisie
5.       Vloeiende bewegingen
6.       Ademhaling

Elke oefening wordt opgebouwd vanuit het centrum van het lichaam: Powerhouse. Het Powerhouse omvat de (diepliggende) buikspieren, (lage) rugspieren, bekkenbodemspieren, binnenkant dijbeen en bilspieren. Deze spieren werken samen om het bekken en de wervelkolom te stabiliseren.

Tijdens de Pilates oefeningen gebruik je met controle alle spieren (diep binnen liggende en buiten liggende) van je lichaam in combinatie met een juiste ademhaling. Door de combinatie van een juiste en bewuste ademhaling en bewegingen met controle vanuit het powerhouse ontwikkel je sterkere en flexibelere spieren en gewrichten.

Het resultaat is een juiste lichaamshouding, een goede lichaamsbalans en een verbeterde conditie. Door het beoefenen van Pilates wordt je meer bewust van je eigen lichaam. Het bevordert daarnaast kracht, lenigheid en coördinatie van het lichaam en je krijgt een soepele rug en flexibele gewrichten.

.

Joseph Pilates in zijn studio te New York aan het werk op een Reformer.

Resultaten Pilates?

Door 6 principe van Pilates en de oefeningen op de juiste manier toe te passen ontwikkel je kracht, flexibiliteit en controle. Naast deze drie belangrijke onderdelen geeft Pilates mentale en fysieke voordelen en resultaten:

  • Betere lichaamshouding en conditie
  • Krachtige en flexibele spieren
  • Grotere flexibiliteit van spieren en het lichaam
  • Betere bloedsdoorstroming
  • Diepere en gezonde ademhaling
  • Spierontwikkeling
  • Meer energie
  • Balans in het lichaam
  • Het voorkomen van blessures
  • Sneller verloop van revalidatie en blessureherstel
  • Discipline
  • Beter concentratievermogen
  • Vermindering van stress
  • Meer zelfvertrouwen
  • Ontspanning

Voor wie is Pilates geschikt?

Pilates is geschikt voor iedereen die op een verantwoorde en bewuste manier aan haar of zijn lichaamsconditie, houding en balans wilt werken ongeacht haar of zijn leeftijd, achtergrond of conditie.

Pilates werkt preventief en kan ook ter ondersteuning van een revalidatie traject of in combinatie met lopende behandelingen bij een chiropractor of fysiotherapeut worden gebruikt omdat het chronische pijn in spieren en gewrichten, voornamelijk in de rug, buik en bekken, kan verlichten.

Twijfelt u of Pilates voor u geschikt is en wilt u graag samen met de docent de mogelijkheden bekijken en bespreken? Neem dan gerust contact met ons op via de contactpagina voor het maken van een intake.

Pilates en Fysiotherapie

Pilates kan een goede zeer ondersteuning en aanvulling zijn bij behandelingen bij een fysiotherapeut. Pilates helpt om chronische pijn in spieren en gewrichten, voornamelijk in de rug, buik en bekken te verlichten. Bij Pilates oefeningen worden spieren in het lichaam aangespannen en weer ontspannen. De spieren worden tegelijkertijd versterkt en flexibel gemaakt. Lichamelijke klachten kunnen hierdoor worden voorkomen en kunnen zelfs verdwijnen door op een ontspannen en ongedwongen manier Pilates te oefenen.

“Een bevlogen pilatesdocente die persoonlijke aandacht geeft waardoor je snel resultaat voelt en ziet! Ik voel me gezien en dat maakt een wereld van verschil. Aanrader!”